Je klanten optimaal van dienst zijn? Denk hier aan

Veel bedrijven lopen tegen het probleem aan dat er zoveel focus wordt gelegd op het verbeteren van een product of de organisatie van binnen dat er onvoldoende aandacht wordt besteedt aan de klant zelf. Vergeet niet dat de klanten verantwoordelijk zijn voor de continuïteit van iedere onderneming. De uitspraak dat de klant koning is, komt niet zomaar ergens vandaan. Voldoende en de juiste aandacht besteden aan klanten is onmisbaar voor het succes van iedere onderneming. Daarom hieronder een aantal adviezen die je hierbij helpen.

Integreer klantenservice voor het hele bedrijf

Sommige organisaties richten een afdeling klantenservice op, maar leggen te veel focus voor de service aan klanten bij deze afdeling. Het is belangrijk dat het hele bedrijf zich weet te richten op de service aan klanten en niet alleen de afdeling voor de klantenservice. Zo kunnen veel problemen die klanten ondervinden juist met de IT afdeling te maken hebben, het accountmanagement of een andere afdeling. Wanneer het hele bedrijf zich goed weet te richten op de service aan de afnemer dan vergroot je ook de klanttevredenheid.

De dienstverlening duidelijk vastleggen

Vrijwel bij alle organisaties, maar zeker bij grotere organisaties met veel klanten, is het onmisbaar om de service en de dienstverlening aan klanten goed vast te leggen. Dat kan door gebruik te maken van bijvoorbeeld de juiste CRM software die werkt voor jouw bedrijf.

Informatie over klanten kan op deze manier sneller en beter worden opgehaald om klanten ook beter van dienst te zijn, er ontstaat een beter overzicht en inzicht in financiële situaties en er is veel meer automatisering mogelijk, wat kosten bespaart. Zie hier wat de CRM software van AFAS voor jouw bedrijf kan betekenen.

Duidelijke, juiste en periodieke communicatie is onmisbaar

In een samenleving waar dienstverlening centraal staat, is het ook onmisbaar om op de juiste manier te communiceren aan klanten. Een klant weet namelijk alleen welke werkzaamheden er worden en zijn gedaan wanneer die, op een duidelijke manier, worden gecommuniceerd. Door de communicatie op de juiste manier en betrouwbaar aan de klant te communiceren groeit het vertrouwen en verbetert de samenwerking.

Weet waar de knelpunten liggen

Luister zo goed mogelijk naar klanten en probeer uit te zoeken waar de problemen liggen. Het verbeteren van producten en diensten en daar allerlei extra functies aan toe te voegen kan al snel te veel focus krijgen. Extra functies toevoegen aan producten waar de klant helemaal niet naar op zoek is kan onnodig werk opleveren.