Wat is linkbuilden?

Internationale linkbuilding is in feite het proces van het verkrijgen van hyperlinks van andere websites naar jouw eigen website. Gebruikers kunnen tussen verschillende pagina’s op internet schakelen door een zogenaamde hyperlink te gebruiken, die gewoonlijk gewoon een ‘link’ wordt genoemd. Het proces van ‘crawlen’ van het web wordt bereikt door het gebruik van links. Ze crawlen de links tussen de afzonderlijke pagina’s waaruit je website bestaat, evenals de links tussen de websites onderling.

Waarom is linkbuilding belangrijk?

Het proces van linkbuilding is een essentieel onderdeel van zoekmachineoptimalisatie (SEO) en speelt een cruciale rol bij het vergroten van organisch verkeer via zoekmachines. Dit is erg belangrijk, vooral voor bedrijven die zeer concurrerend zijn. In combinatie met solide technische SEO-fundamenten, uitstekende on-page SEO, goede inhoud en een positieve gebruikerservaring, kan linkbuilding een zeer effectieve strategie zijn om meer organisch verkeer naar een website te trekken. Men zou kunnen stellen dat linkbuilding in de moderne tijd meer vergelijkbaar is met effectieve marketing, en bedrijven die dit begrijpen, zijn doorgaans degenen die op de lange termijn slagen. Dit betekent echter niet dat er geen technische component is in het proces van het bouwen van links of dat alle strategieën gericht moeten zijn op het product dat je verkoopt. Er is namelijk veel meer aan de hand dan dit, en er is ook veel meer om te begrijpen dan voorheen.

Wie kan linkbuilding voor je doen?

Niet alle links zijn met opzet ontwikkeld door SEO of marketeers. Veel van deze links zullen om verschillende redenen worden gemaakt. Een journalist kan bijvoorbeeld een nieuwsbericht verslaan en naar je website linken omdat de journalist denkt dat jouw website relevant en betrouwbaar is. Het kan ook een blogger zijn die zo dol is op zijn nieuwe koffiezetapparaat dat hij linkt naar de winkel die het aan hem heeft verkocht. Beide voorbeelden zijn voorbeelden van hoe links worden gebouwd. Tot nu toe wist je misschien dat de sleutel van Search Engine Optimization (SEO) is om links te verwerven waar je niet specifiek om hebt gevraagd. Het is iets waar je altijd naar toe moet werken gedurende een langere periode. Je kunt dit bereiken door je in te spannen om je website de moeite waard te maken zodat andere websites naar te linken. Dit kan door een uitstekend product of onderdeel van je dienst aan te bieden. Het kan ook worden bereikt door uitstekende inhoud te maken die door andere websites wordt geciteerd.

Wat niet te doen tijdens linkbuilding?

Er is nog nooit een tijd in de geschiedenis geweest waarin de behoefte aan kwaliteit, relevantie en authenticiteit zo groot was als nu. Hoewel het mogelijk is dat lage kwaliteit en spammy linkbuilding-tactieken succesvol zijn, mogen deze technieken niet worden opgenomen in het plan van je bedrijf. Vroeg of laat komt Google erachter dat je zulke goedkope tactieken gebruikt. De gevolgen kunnen zijn dat de positie van je website drastisch daalt of zelfs wordt verborgen door Google zelf.