stolwijkacc

Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs

Je administratie bijhouden: hoe pak je het aan?

Het bijhouden van onze persoonlijke administratie is iets wat we allemaal moeten doen. Door dit op de juiste manier bij te houden creëer je overzicht en duidelijkheid. Je komt niet zo snel voor verassingen te staan, zoals onbetaalde facturen of onverwachtse kosten. Toch vindt niet iedereen het bijhouden van de persoonlijke administratie even leuk. Een veelvoorkomend probleem is dat we niet precies weten waar we het beste kunnen beginnen. Hoe zet je nu een goede administratie op en hoe houd je het overzicht? Je leest er meer over in deze blog.

Hoe begin je?

Als je administratie eenmaal loopt is het vaak niet zo moeilijk meer. Het is dan vooral een kwestie van bijhouden. Komt er een factuur binnen? Dan betaal je deze en je bent weer helemaal bij. Maar wat nou als je een flinke achterstand hebt of nog geen eigen werkwijze voor je administratie hebt? Dan is het bijhouden van je persoonlijke administratie een stuk lastiger.

Een plan maken

Heb je nog geen persoonlijke administratie? Dan is de eerste stap om een plan te maken. Denk er allereerst over na hoe je te werk wilt gaan. Wil je jouw administratie wekelijks of maandelijks doen? Of wil je alle administratieve handelingen steeds direct afhandelen? In principe is elke methode prima, als het maar werkt voor jou. Voor de ene persoon is dat maandelijks, voor de andere persoon is dat wekelijks of zelfs direct.

Tip: een vaste administratie-dag

Wat voor frequentie je ook kiest voor je administratie, één ding raden we zeker aan en dat is om een vaste administratie-dag aan te houden. Zo voorkom je dat er verwarring bij jezelf ontstaat. Wanneer heb ik mijn administratie nu ook alweer voor het laatst gedaan en heb ik die ene factuur er wel in meegenomen? Een logische vraag als je geen vast moment aanhoudt. Heb je wel een vaste administratie-dag, dan zie je dergelijke zaken niet snel meer over het hoofd.

Bewaar de juiste documenten

Het is begrijpelijk dat je niet al jouw post en mails wilt bewaren. Op zich hoeft dat ook helemaal niet. Wel zijn er een aantal zaken die je beter wel kunt bewaren voor jouw administratie. Denk hierbij aan woningafspraken, verzekeringen en aankoopbewijzen van grotere uitgaven. Maar ook correspondentie over je pensioen, jaaropgaven en garantiebewijzen zijn verstandig om te bewaren. We raden je aan om deze gegevens in ieder geval 5 jaar te bewaren. De Belastingdienst mag namelijk tot 5 jaar terugvorderen. In dat geval is het handig als je deze documenten nog hebt.

Hulp bij jouw administratie?

Ook als je jouw administratie niet geheel zelf wilt doen is dat heel begrijpelijk. Kun je hierbij wel wat hulp gebruiken? Een administratiekantoor in Utrecht als Stolwijk Accountants helpt jou hier graag mee.